Jamie Oliver - en passionerad kock som vill förändra världen

Eftersom jag inte twittrar, och följaktligen inte kan "retweeta", ägnar jag detta inlägg åt lite "re-blogging" istället. Källan är Please Copy Me och med det namnet på sin blogg så tror jag inte att Mattias Åkerberg har något emot att jag kopierar rakt av. Det här är dessutom så viktigt att jag accepterar eventuella konsekvenser.

Här är Mattias inlägg i sin helhet:

Okej, det här kommer inte handla särskilt mycket om reklam. Desto mer om mat och fetma. Men det är för viktigt och för bra för att jag ska låta bli att dela mig av det.
Jag gillar Jamie Oliver. Han är smart, engagerad och och förbannat envis. Han vill förändra världen. Helt nyligen mottog han därför det prestigefyllda TED Prize 2010, och fick 100 000 dollar för att göra den förändringen möjlig. I samband med prisutdelningen höll han ett tjugo minuters brandtal om att hur vi tillsammans kan bekämpa ett av vår tids största hälsoproblem. Och den är det brandtalet jag vill att du ska se. Alla borde se det. Här är det:





Föreläsningen på 30 sekunder (Jamie Olivers önskan)

”I wish for the TED community to create a movement to educate every child about food, inspire families to cook again and bring people together everywhere to fight obesity. My hope is that millions more people will learn, as so many have already, that it is a happier, healthier life that is built around eating good food, together with family and friends.”
Vi – du och jag som kallar oss kommunikatörer – har massor att lära av Jamie Oliver. Både av det han säger – och hur han säger det. Han har passion, och använder en retorik som inte känns retorisk för att föra fram sitt budskap. Istället sipprar hans engagemang ut ur varje por, och från sekund ett är det omöjligt att inte ta det han säger på blodigaste allvar. Trots det får han oss vid flera tillfällen att skratta.

Det är verkligen tid för en matrevolution. Och som Oliver säger: det här är faktiskt ett problem som det finns en tydlig lösning på. Det har många börjat inse. En av dem är Grab, Eat och Save the Planet – ett ungt entreprenörsföretag som lagar färsk, ekologisk mat med målet att förändra världen. De råkar vara våra uppdragsgivare på Valentin & Byhr, men det är inte därför jag lyfter dem här. Det gör jag för att de gör någonting på riktigt. Men det finns många andra exempel. Och efter att ha sett och hört Jamie Oliver på TED vill jag också göra någonting förändrande på riktigt. Du också?
(c) Mattias Åkerberg, Please Copy Me

0 kommentarer: