Folkets reklam?

Alla som har lite koll på reklamvärlden vet väl om att det är nervösa tider just nu. Jurygrupperna i Guldägget jobbar stenhårt med att vaska fram årets pristagare. Mitt i detta passar Mattias Åkerberg på att lansera Folkets Guldägg.

Det här är "programförklaringen":


Folkets guldägg är en välgörenhetsgala och reklamtävling i ett. Här röstar svenska folket – via sms och telefon – fram Sveriges bästa reklam under 2009. Tanken är att premiera de uppdragsgivare och byråer som har skapat reklam som verkligen går hem hos människor, samt att lyfta debatten om reklamens roll i samhället. Vad är egentligen bra reklam? Och vilken reklam vill du se mer av?

I ingressen på sin blogg skriver Mattias:

Är Folkets guldägg en fullständigt befängd idé? Kanske förstår sig vanligt folk inte på reklam? Eller är det vi som inte förstår oss på vanligt folk?
Även om jag tycker det är en intressant idé är jag inte övertygad om att den kommer slå. Visst är "vanligt folk" intresserade av reklam, det märker man ju när man pratar med folk i fikarummet eller på fester. Frågan är bara om intresset är så stort så man också gör sin röst hörd? Eller blir det bara folk i branschen och vi strax utanför som kommer bry oss?

Jag drar i alla fall mitt strå till stacken och försöker puffa för evenemanget där jag kan; Facebook, Twitter och den här bloggen. Det tycker jag du också ska göra!

1 kommentarer:

Marcus sa...

Hejsan.
Intressant blogg. Och tack för din kommentar på min. Reklambloggar är alltid läsvärda. Jag blandar något så konstigt som reklam, konst och dödsmetall. Nischat, helt klart. Men det verkar ju funka.

Keep it up.