Ordnung des Bauhauses

Idag var vi på Bauhaus för att köpa några få saker. En parasollfot, vagnsstycken till en liten trappa samt ny tråd till grästrimmern.

Tre saker. I ett sortiment som säkert består av hundratusentals, ja kanske miljontals produkter. Och varför blev jag ändå inte förvånad när en av varorna (tråden till trimmern) inte var prismärkt, eller inte inlagd i systemet. Vad problemet var vet jag inte, men jag blev som sagt inte förvånad.

Och enligt den tyska ordnung som gäller på Bauhaus kan ju inte kassapersonalen lita på kunden (som säger att den kostade 79,95), utan han eller hon måste ringa för att få reda på priset. Och artikelnummer. Vid detta tillfälle funkade dessutom inte det artikelnummer som kassören fick, vilket gjorde att hela proceduren tog extra lång tid.

Och när jag tänker efter har det nog aldrig hänt att ett besök på Bauhaus inte har slutat i kassastrul. Om inte för mig, så för någon annan före mig i kön. Och stackars kassapersonal säger jag, som jobbar där hela dagarna. Jag är ju bara där en gång per månad.

Förslag till Bauhaus: Varje gång detta händer, ge kunden halva priset på den aktuella varan. Det borde göra att prismärkningen börjar fungera som den ska?

(har förresten ingen aning om rubriken är korrekt, kontakta Google om du har någon synpunkt.)

0 kommentarer: