Bloggtorka och sommarpratare

Först: Några veckor innan semester. Mycket att göra.

Sedan: Semester. Och mycket att göra.

Kanske därför det har varit lite torka på bloggfronten på sistone.

Nåväl. Jag har länge (i princip varje sommar de senaste 15-20 åren) tänkt att man borde lyssna mer på Sveriges Radios sommarpratare. Något enstaka avsnitt har väl avlyssnats, främst under bilresor, men sedan programmet flyttades till P1 har jag nog inte hört ett enda.

Men idag fick jag en ingivelse, efter att ha läst en notis om en podcasting-app till iPhone. Appen laddades ned och SR:s Sommar letades upp. Just nu lyssnar jag på Eva Gabrielsson och har några andra, på förhand  intressanta, sommarpratare nedtankade till min telefon. Per Holknekt och Anna Carrfors Bråkenhielm bland annat. Det enda tråkiga med podcastingformatet för just Sommar är att musiken bara spelas i korta bitar, på grund av upphovsrättsliga frågor. Men det är ju å andra sidan själva pratet som är anledningen att man lyssnar på en sommarpratare.

Det som slår mig är att det är så intressant att lyssna på en personlig berättelse. Nästan oavsett vem som berättar. Det är äkta storytelling.

För övrigt fascineras jag över att jag känner mig nödgad att ta på en långärmad tröja för att kunna sitta kvar ute. Trots att det är 22 grader.


Gillar just i detta nu: Ett stort glas Keith Tulloch - Shiraz Viognier som jag har bredvid mig.

0 kommentarer: